Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›
, , , ,

Kuinka paljon pahuutta on tarpeeksi?

13.4.2017

Monilukutaito on asia, joka on sisällytetty uuden opetussuunnistelman laaja-alaisen osaamisen yhdeksi lohkoksi. Monilukutaito kätkee sisäänsä useita eri osa-alueita, joista yksi on medialukutaito. Nykymaailmassa kasvojemme eteen tulvii useista eri vastaanottimista tietoa, jota täytyisi osata suodattaa. Mikä on totta? Mikä ei? Kuinka suhtaudun ympärillä velloviin asioihin ja miten ymmärrän lukemaani tekstiä tai katselemaani visuaalista näytöstä.

Puhun nyt itsestäni kirjoittajana. Minulla on oma blogi. Se on minun kanavani viestiä erilaisia asioita. Minulla on oikeus kirjoittaa omasta elämästäni juuri mitä haluan. Juuri mitä haluan, loukkaamatta muita ihmisiä. Teillä lukijoilla on oikeus ymmärtää kirjoittamani tekstit juuri haluamallanne tavalla. Kommentoida ja keskustella. Tiistaina kirjoittamani teksti aiheutti paljon keskustelua ja hyvä niin. Aihe on herkkä, todella herkkä.

Nykytekniikka mahdollistaa myös hyvin impulsiivisen viestinnän. Kiihtyneessä tilassa on helppo istua näppäimistön eteen ja kirjoittaa juuri mitä mieleen juolahtaa. Varmasti kaikille on joskus näin tapahtunut, että esimerkiksi ystävän kanssa riidan keskellä Whatsapp-viestiin saattaa lipsahtaa muutakin kuin pelkkä savua korvistansa päästävä hymiö. Viesteillä on aina myös vastaanottaja, vaikkei sitä ihan aina muistaisikaan läppäriä tai puhelimen näyttöä näpytellessä. Yleensä tällä vastaanottajalla on myös tunne-elämä ja sydän.

Sinä menetät tyttäresi ja tällä keräät sääli pisteitä (säälipiste on muuten yhdyssana KORJAUS) naisilta. Viime vuosi meni eroa itkiessä, tyttären menetys on nyt tämän vuoden aihe…” Tämä kommentti on pakko nostaa esille. Jos säännöllisen yhteyden tyttäreeni menettäisin tai hänelle mitään pahaa ikinä koskaan tapahtuisi. Kyllä, sitä varmasti itkisin, itkisin ja paljon. Ei varmasti vuosikaan riittäisi. Kuinka paljon pahuutta on tarpeeksi? Tai kuinka karmaisevasta aiheesta tulisi kirjoittaa, jotta ei siihen joku tarttuisi ja piikiteltävää keksisi?

Tämänikäisenä ukkelina ja Iholla-ryöpytyksen kokeneena osaan suhtautua näihin loukkaaviin ja negatiivisiin kommentteihin melkoisen neutraalisti. Päivittäin teen työtä kiusaamisen kitkemisen ja hyvän ryhmähengen rakentamisen kanssa. Eihän ilkeyttä ja huonoa käytöstä voi koskaan pitää hyväksyttävänä. Se ei saa muuttua itsestäänselvyydeksi, mutta kaikki elävät elämäänsä omalla parhaaksi valitsemallaan tavalla. Elämä on oppimista ihan kaikille meille. Itse opin tämmöisiä hienoja sanoja pieneltä, söpöltä jänikseltä:

Kukaan ei pysty kaikkeen ja kaikki tekee virheitä, mutta sehän tekee meistä tasapuolisia. Mitä enemmän opimme ymmärtämään toisiamme, sitä ainutlaatuisempia meistä tulee…

– Judy Hopps, Zootropolis-

Viisas pääsiäispupu!

Herään huomenna vuoden vanhempana ja ehkäpä viisaampana. Joo, kyllä tämän vuoden jälkeen voi sanoa käsi sydämellä, että myös viisaampana.

-Esko-

// Kuva: Pasi Salervo //

Comments (44)

You Might Also Like

44 Comments

  • Reply Maija 13.4.2017 at 20:55

    Sinä olet vahva. Onnea etukäteen!
    p.s. Muistathan kasvatusalan ammattilaisena, että yhdyssanavirheisiin löytyy välillä inhimillinen (pedagoginen) selitys, jolle kirjoittaja ei voi mitään ????

    • Reply Esko Kyrö 13.4.2017 at 21:01

      Iltaa Maija!
      Kiitos onnitteluista. Virheistä oppii aina. Myös yhdyssanavirheistä. Kaikkihan niitä ajoittain tekee. Mukavaa pääsiäistä!!…????

  • Reply Pikkis 13.4.2017 at 20:56

    Postauksia tulkitaan monella eri tavalla silloin, kun asioista ei kirjoiteta suoraan. Eikä toki tarvitsekaan kirjoittaa.
    Välillä ihmetyttää kyllä se, että miksi saat niin paljon kommentteja, joissa väitetään sinun hakevan sääliä, huomiota tmv.
    Onhan kirjoittamiselle monia muitakin syitä.
    Oot muuten alkanu kommentoimaan moniin viesteihin: Kiitos viestistäsi. Mietin, että miksi. Tokikaan ei tarvitse kertoa syytä.

    Kaikesta huolimatta: Mahtavan hyvää synttäriä! <3

    • Reply Esko Kyrö 13.4.2017 at 21:04

      Iltaa Pikkis!
      Joo, ei tämä edelleenkään ole säälinhakupalsta. Tälle ensimmäiselle kirjoitusvuodelle on vaan sattunut mullistava tapahtuma, joka vaikuttaa elämääni varmasti aina.
      Vastailin lyhyesti, koska viestejä tuli valtava määrä. Halusin huomioida kuitenkin kaikki.
      Koostan vastaukseksi varmaan ihan oman kirjoituksen…Hyvää pääsiäistä!!…????

  • Reply Pire 13.4.2017 at 21:30

    Itse tulkitsin kohutun tekstin kyllä ihan sellaisella yleisellä tasolla pysyväksi,ehkä peilaten omia kokemuksia, mutta en mitenkään syyllistvänää. Teksti oli hyvin kirjoitettu! osa kommenteista oli kyllä melkoisia! vaatii kyllä melkoista paksua nahkaa ja oikeaa suhtautumista, että pystyy epäasiallisista ja varmasti ajoittain kipeistäkin kommentteista huolimatta jatkamaan kirjoittamista, isot pisteet myös siitä! 🙂

    • Reply Esko Kyrö 13.4.2017 at 22:07

      Iltaa Pire!
      Paksu nahka tässä on kehittynyt ja suhtautuminen täytyy pitää hyvin neutraalina. Kirjoittaminen on jo osa minua, joten mitäpä sitä lopettelemaan. Mukavaa pääsiäistä!…????

  • Reply TätiO 13.4.2017 at 21:39

    Hyvä sä! Onnittelukorttia et nyt saa kuin virtuaalisesti! Onnea!

    Mä oon niin sanaton vieläkin edellisestä postauksesta etten osaa muuta kommentoida. Suorastaan pöyristynyt. Edelleen sanoisin sitä että kommentoi blogeihin niin kuin juttelisit blogin kirjoittajan kanssa naamatusten. Yhdyssana Virheiden kera tahi ilman..

    Hyvää Lahen lenkkiä! Valitettavasti ei ihan osu kohdalle. Mutta menenkin sitten kampaajalle samaan aikaan.

    Vietä kiva pääsiäisloma!

    • Reply Esko Kyrö 13.4.2017 at 22:05

      Kiiiitos!
      Samoin teidän poppoolle tätiO!…????????

  • Reply elli 13.4.2017 at 22:12

    Olen uskollisena lukijanasi ajatellut, että se taitaa olla yksi ja sama eri nimillä esiintyvä ilkimys, joka käy juttuihin trollaamassa.
    En lue teksteistäsi säälipisteiden kalastelua, enkä vininöitä. Luen elettyä elämää iloineen ja murheineen. Mielestäni kirjoitat enemmän tunteista ja tunnelmista kuin selkeistä tapahtumista. Ja olen todella onnellinen siitä, että kirjoitat. Rehellisen avoimesti ja silti lähipiiriäsi kunnioittaen.
    Pahuus. Se ei taida koskaan loppua maailmasta. Mutta ase sitä vastaan on hyvyys.

    • Reply Esko Kyrö 13.4.2017 at 22:27

      Iltaa Elli!
      Kiva, että olet ollut mukana menossa uskollisena lukijana. Jotkut kokevat nämä säälittävänä, jotkut jonain muuna. Lukijoiden valintoja…✌ Hieno kiteytys loppuun. Pääsiäistä!…????

      • Reply elli 13.4.2017 at 23:23

        Hyvää pääsiäistä Esko!

  • Reply -M 13.4.2017 at 22:37

    Esimerkiksi jos nyt tuota esille nostamaasi kommenttia tarkastelee, ei tarvitse ihmetellä miksi kiusaamista edelleen on kouluissa ja työpaikoillakin (ja täällä netissä), miksi sitä ei pystytä täysin karsimaan varmaan koskaan vaikka sitä vastaan tehdään työtä varhaiskasvatuksen puolesta jo ihan pienten lasten kanssa… Jos tämä kommentoija on aikuinen, minkähänlaista esimerkkiä hän nuoremmille tai jopa omille lapsille antaa. Todella surullista. Minne häviää toisen ihmisen kunnioitus, kun astutaan virtuaalimaailmaan ja nimimerkkien taakse? Ja ei tässä itse mitään pyhimyksiä olla. Jos ajatuksiini livahtaa ilkeitä mielipiteitä jostain ihmisestä, en koskaan sanoisi tai kirjoittaisi sitä hänelle suoraan. Vaan pidän ajatukset itselläni ja olen hiljaa. Tai, jos olen niin erehtynyt joskus menneessä elämässäni tekemään, silloin on ollut anteeksi pyyntö paikallaan. Niin minut on kasvatettu ja samoin aijon kasvattaa omatkin lapseni.

    • Reply Esko Kyrö 13.4.2017 at 22:40

      Myöhäisiltaa M!
      Virtuaalisesti toisen loukkaaminen on niin helppoa ja huoletonta.
      Kyllä, kaikki varmasti joskus toisen mieliä pahoittavat, rajustikin. Sitten saapuu kuitenkin anteeksipyyntö ja armollisuus…Mukavaa pääsiäistä!!…????

  • Reply ohis 13.4.2017 at 23:12

    Eroneuvonta- ja eroauttamispalveluja ei ole perustettu turhaan. Lastenvalvojan luona voi käydä laatimassa sopimuksia paperille, mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä, mikäli vanhemmilla on järkeä päässä. Edes huoltajuudesta ei tarvitse sen kummemmin sopia paperilla, jos molemmat vanhemmat osaavat ajatella lapsen etua, eikä vain sitä mikä se oma toive on. Eron jälkeen kummankin vanhemman olisi tehtävä kaikkensa, jotta lapsi saa olla mahdollisimman paljon molempien vanhempiensa kanssa. Ymmärrän vaikeudet mikäli kuvioissa on päihde- tai mielenterveysongelmia tai vanhemman käytöshäiriöitä, mutta en ymmärrä sitä että “ihan tavalliset” vanhemmat eivät halua huolehtia siitä, että pieni lapsi saa olla kummankin vanhempansa kanssa niin paljon kuin mahdollista. On myös surullista, että erotilanteessa tehdään esimerkiksi lastenvalvojan luona sopimuksia, joiden laatimiseen vanhemmat tai toinen vanhemmista ei välttämättä vielä ole valmis. Siksikin eroneuvonta ja eroauttaminen ovat tarpeen, jotta vanhemmilla olisi mahdollisuus tilanteen ja omien ajatustensa käsittelemiseen ennen (valitettavasti joskus yllättävänkin kauas) kantavien sopimusten tekemistä.

    On toki totta, että tulevaisuuteen ei voi nähdä. Ei voi suoraan sanoa, että esimerkiksi asuminen jollakin paikkakunnalla parantaisi tai huonontaisi perheen hyvinvointia. Sen voi silti sanoa, että pienen lapsen vieminen kauas toisesta vanhemmastaan ilman erittäin painavia perusteita ja ilman aidosti yhteistyössä tehtyä sopimusta on lapsen kannalta alhainen teko. Pahoittelen, kun sanon ajatukseni suoraan. Aikuisen omat toiveet voivat joskus joutua muutamaksi vuodeksi jäähylle. On vaikea kuvitella miten voisi nauttia elämästään, jos tietää että sen hintana on toisen vanhemman vieminen lapselta.

    Olen vankasti sitä mieltä, että jos lapset ja nuoret saisivat päättää asioista, olisi meillä kaikilla aika lailla hyvä olla. Aikuiset vain tuppaavat sössimään asioita ilman että osaavat/viitsivät/haluavat/ymmärtävät katsoa asioita lapsen näkökulmasta. On harmillista, että lakiin on täytynyt erikseen kirjata, että lapsen mielipide on selvitettävä ja 12-vuotiasta lasta on kuultava häntä koskevissa asioissa. Lasten suusta luultavasti kuulee totuuden, kun vain kysyy ilman vääristelyä. “Olisiko susta kiva jos sulla olisi oma huone” tai “tykkäisitkö jos muutettais uuteen taloon” eivät ole neutraaleja kysymyksiä, vaan johdattelevat lasta aikuisen toiveiden äärelle. “Haluatko muuttaa tosi kauas vanhemmastasi” on se kysymys, jonka äärellä lapsi on. Kuulevatko aikuiset vastauksen?

    • Reply Esko 14.4.2017 at 06:37

      Huomenta Ohis!
      Todella herättelevä viesti, todella!…????

      • Reply Saparo 15.4.2017 at 22:59

        Täyttä asiaa, Ohis!

    • Reply Diudiu 14.4.2017 at 08:29

      Loistava kommentti Ohis! Tuohon varmasti suurin osa meistä avioerolapsista voi samaistua. Saisitkohan tuon lähetettyä erään toisenkin blogin kommentteihin, vaatii tosin rekisteröitymisen..

      • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 10:02

        Mukavaa pääsiäistä Diudiu!…????????

      • Reply melli 15.4.2017 at 07:03

        Just sen takia että että silloin ei ehkä ihminen kehtaa suoltaa sitä kaikkea paskaa kasvottomana mitä täälläkin just on kauhisteltu…. Ja mikä paskan syytämisen ajatus sullakin tässä kommentissa on.

  • Reply Liina 13.4.2017 at 23:52

    Enpä olisi uskonut kun ekaa kertaa blogia silmäilin, että mitä tuleman pitää… että tästä blogista tulee näin merkityksellinen. Murrat normia. Arvostan sitä (aina). Ja mikä mahtavinta, sulla on ihan oma “tone of voice”. Love it.

    • Reply Esko 14.4.2017 at 06:38

      Oi, Liina!
      Olipas äärimmäisen mukava kuulla!! Kiitos ja oikein mukavaa pääsiäistä!…????

  • Reply Heli 14.4.2017 at 07:28

    Eroneuvonta on kyllä todella tervetullut palvelu. Yhtään miestä siellä ei ollut, sanoivat miehiä olevan erittäin harvoin. Harmillista. Hyvää syntymäpäivää!!!

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 07:38

      Varmasti hieno ja äärimmäisen tärkeä palvelu…Olisipa tiennyt tuommoisesta.
      Oi, kiitos synttäritoivotuksesta!!…:)

      • Reply Heli 14.4.2017 at 08:37

        Yhden Vanhemman Perheiden Liitto, jossa on paikallisia jäsenyhdistyksiä, auttaa monessa asiassa esim. minulla lakineuvonta on ollut maksutonta. Järjestävät myös monenlaisia tapahtumia.

        • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 10:02

          Kiitos infosta Heli!…????

  • Reply Kata 14.4.2017 at 08:15

    Hyvää syntymäpäivää ????

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 08:17

      Kiiitos!!…✌????

  • Reply Ansku 14.4.2017 at 08:42

    Mitä enemmän takkiaan raottaa, sitä helpommin näkee sohia vähän tylsemmälläkin puukolla. Osa saamistasi kommenteista oli kuvottavia, mutta kuten huomaat, suurin osa arvostaa rehellisiä tekstejäsi ja niiden taustalla myös sinua. Tunneälyiselle ihmiselle on turha sanoa, että älä välitä, mutta muista, että meitä tyylisi arvostajia on paljon. Lämpöä kevääseen, Esko!

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 10:01

      Kiitos, samoin sinulle Ansku! Olipa hienosti sanottu: Mitä enemmän takkiaan raottaa, sitä helpommin näkee sohia tylsemmälläkin puukolla…Mukavaa pääsiäistä!…????

  • Reply mummi 14.4.2017 at 09:56

    Synttärisankari, paljon onnea!
    Niin hyviä kirjoituksia on edellä että heille ihan kiitos tiedoista ja taidoista ja varsinkin välittämisestä.

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 09:59

      Kyllä ja kiitos…????????

  • Reply minttu 14.4.2017 at 10:18

    Onnea ja aurinkoa syntymäpäivänä!!

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 11:17

      Kiiiitos!!…????????

  • Reply Päkkänä 14.4.2017 at 12:13

    Onnea Esko ????

    Mielestäni hajuttomia ja mauttomia blogeja on ihan riittämiin. Ihanaa lukea rehellistä ja herättelevää blogia jos on ajatusta. Toivoisin että asiattomia kommentteja jättävät siirtyisivät muiden blogien puoleen. Samaa mieltä ei tarvitse kaikista asioista olla mutta mielipidettään voi ilmaista myös asiallisella tavalla.

    Love and peace. Hyvää pääsiäistä. Jatka samaan malliin ????

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 13:46

      Kiitos, samoin sinulle Päkkänä…????????

  • Reply Maria 14.4.2017 at 17:51

    Miksi sä postaat tälläisiä postauksia, jos ne eivät ole totta?

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 18:09

      Heippa Maria!
      Aihepiiri, jonka ympärillä kirjoitukseni pyörii on varmasti totta. Totta, hyvin monelle ihmiselle. Mukavaa pääsiäistä!!

  • Reply Maria 14.4.2017 at 17:52

    Aika raju aihe lähtee “satuilemaan”. Mitä Karoliina on tästä mieltä? Hänkin on osa lonkaansa saanut niskaan tämän aiheen tiimoilta? Kuinka paljon sinä näe tytärtäsi?

    • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 18:11

      No, heippa taas Maria!
      …edelleen oikein hyvää pääsiäistä sinulle!

    • Reply Dda 14.4.2017 at 18:16

      Aihe kyllä koskettaa montaa lasta ja vanhempaa, oli blogikirjoituksen pohjalla joku oma kokemus tai ei. Eroperheiden vanhempien tulee saada pohtia eron vaikutuksia niin itseensä kuin myös lapseen.

      • Reply Esko Kyrö 14.4.2017 at 18:30

        Näinpä…Hyvää pääsiäistä sinulle Dda…????????

  • Reply Heidi 14.4.2017 at 19:56

    Edellinen postaus oli hyvin ajatuksia herättävä, vaikka aihe ei itse tällä hetkellä olekaan ajankohtainen. Kyllästyin lukemaan kommentteja postauksen lopussa, ja mieleen tuli, että aina kommentointi ei tuo mitään lisäarvoa hyvälle blogille. Oletko ajatellut joskus laittaa kommentointia tauolle? Kirjoitukset jo itsenään ovat tarpeeksi puhuttelevia ilman jonkun anonyymin paskaoksennusta. Toki, tuohan sekin taas lisää ajateltavaa, tosin ei kirjoittajasta eikä itse blogista.

    • Reply Esko Kyrö 15.4.2017 at 09:29

      Huomenta Heidi!
      Haluan säilyttää tietyn avoimuuden ja olen julkaissut lähes kaikki minulle tulleet kommentit…Jatkan tätä linjaa, ainakin toistaiseksi…???? Mukavaa pääsiäistä!!!…????????

  • Reply Ohis 17.4.2017 at 11:33

    Tulipa vielä mieleen, että YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksessa todetaan näin:

    18 artikla

    1. Sopimusvaltiot pyrkivät parhaansa mukaan takaamaan sen periaatteen tunnustamisen, että vanhemmat vastaavat yhteisesti lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä. Vanhemmilla tai tapauksesta riippuen laillisilla huoltajilla ja holhoojilla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta ja kehityksestä. Lapsen edun on määrättävä heidän toimintansa.

    2. Tässä yleissopimuksessa tunnustettujen oikeuksien takaamiseksi ja edistämiseksi sopimusvaltiot antavat vanhemmille ja muille laillisille huoltajille asianmukaista apua heidän hoitaessaan lastenkasvatustehtäväänsä sekä huolehtivat lastensuojelulaitosten ja -palvelujen kehittämisestä.

    3. Sopimusvaltiot ryhtyvät kaikkiin asianmukaisiin toimiin taatakseen, että työssäkäyvien vanhempien lapsilla on oikeus hyödyntää heille tarkoitettuja lastenhoitopalveluita ja -laitoksia.

    https://www.lapsenoikeudet.fi/lapsen-oikeuksien-sopimus/sopimus-kokonaisuudessaan

  • Leave a Reply