” Voitko laittaa ope laastarin polveen?” ” Mulla on ope kurja mieli. Iskä ja äiti riiteli illalla ja en saanut unta.” “Ope, en minä vaan opi sitä kutosen kertotaulua.”
Luettuani viime viikolla iltapäivälehtiä, löysin pitkästä aikaa positiivisen uutisen ammattikunnastamme. Oli oikein piristävää sinne Pisa-romahdusten, opettajien henkisien romahduksien ja lähes koko suomalaisen koulujärjestelmän romahduksen väliin. Peruskoulun opettaja oli ykkösenä tärkeällä listalla. Peruskoulun opettaja oli ammattivertailussa sijalla yksi. Sijalla yksi, ammateissa jota ei robotit korvaa tulevaisuudessa, (toivottavasti.)
Opettajan ammatissa tapahtuu päivän aikana lukemattomia asioita, joihin täytyy reagoida välittömästi. Edes supervarusteltu, äärimmilleen viritetty robotti ei kykene kaikkiin haasteisiin vastaamaan.
ROBOTTI EI KYKENE: Laittamaan laastaria polveen ja samalla pitää jääpussia Pekan poskella, joka kaatui kesken jalkapallo-ottelun jäisellä pihamaalla. Niin ja aluksi etsiä sitä jääpussia ympäri koulua, koska se ei taaskaan ollut siellä opehuoneen pakastimessa. Kertakäyttöiset meni jo ensimmäisellä viikolla.
ROBOTTI EI KYKENE: Kirjaamaan jälki-istunnosta, kopiomääristä, poissaoloista, vihkounohduksesta, Pinjan hävinneistä toppahousuista, aktiivisesta viittaamisesta, käsityöluokan maalipurkeista, Toivon katkenneesta etuhampaasta ja retkestä läheiselle lintutornille.
ROBOTTI EI KYKENE: Tehdä liikuntatunnilla täydellistä lentokuperkeikkaa tai soittaa musiikintunnilla nokkahuilulla ” Ostakaa makkaraa…” (Ajoittain toivoisi olevansa robotti, kun aloittelevat huilistit (27kpl.) ottavat kisoja kenen huilusta lähtee se luokan kovin ääni.)
ROBOTTI EI KYKENE: Lohduttamaan ja puhaltamaan kipukohtiin. Sisäisiin ja ulkoisiin.
ROBOTTI EI KYKENE: Elämään aidosti mukana oppilaiden onnistumisissa. Motivoida ja kannustaa. Saada oppilaat yrittämään parhaansa koulunkäyntinsä eteen.
ROBOTTI KYKENEE: Seisomaan luokan edessä. Kovassa kuoressaan ja ilmeettömänä.
Ei meitä mitkään robotit korvaa, ei!
-Esko-
22 Comments
Ah! nokkahuilutunnit!!! Pahinta on se kun menee vahingossa lupaamaan, että tunnin lopussa on “vapaata soitantaa” hahhhaaaa! Ja tämän olen mennyt muutaman kerran lupaamaan. Hihhhh.
Nokkis, nokkis ja nokkis…:) Se lienee siis virhe? Aurinkoa!!
Emämoga 😀 tai siis oppilailla on hauskaa ja tavallaan opellakin kun ei loppupäivänä kuule mitään hahhhhaaa!
🙂
😀 😀 😀
🙂
Nokkisreenit kannattaa sijoittaa sellaiseen vuodenaikaan, jolloin tunnit voi pitää ulkona. Tai ainaski se vapaa soitanta. Ulkona. Kyllä.
Ja korvat kiittää.
Iltaa Laura!
Eli sopii siis hyvin tähän kevääseen…:)
Todellakin! Oikealla asenteella vaan ja parhaat biisit kehiin! Tsemppiä! Tykkään lukea sun juttuja!
Kuinka monta bändiä tiedätte jossa soitetaan nokkahuilua?
Missä päivitetty opetussuunnitelma?!!!
Heippa Satu!
Bändi, joka soittelisi “Ostakaa makkaraa…” Oletettava hitti. Mukavaa loppuviikkoa!!
Opettajat! Korkeasti arvostamani ammattikunta 🙂
Välillä valitettavan aliarvostettu ammatti (kuten omanikin eli sairaanhoitaja).
Onneksi jaksatte vielä varsinaisen opettamistyön lisäksi paikkailla vammoja, fyysisiä ja henkisiä.
Voimia tärkeään työhösi!
Oi, kiitos!! Samoin sinulle Anna!!
Robotti kyllä varmasti helposti pystyisi soittamaan sitä nokkahuilua.
Mutta olen siis kanssasi samaa mieltä, että ihmisopettajat OVAT korvaamattomia 🙂
Näinpä Tiu, näinpä!!…:)
Miten ois varasoitto ET:lle avaruuteen..? ????
Tottunut lapsiin ja sopivan söpökin opettajan avuksi ????
Tulisikohan??…:)
Ihmisopettajat rules now and always! ???? ???? ????
Niin se vain nyt on.
No, kyllähän se näin on…:)
Juuri tänään mietin samaa! Laajarina kohtaan suuren osan koko koulun oppilaista päivittäin. Välillä jutellaan ja mietitään elämää. Välillä tankataan sitä kertotaulua. Ne kohtaamiset on tän työn juttu, ainakin itselläni. ☺️
Kyllä Alli, kyllä!! Laajarin homma on varmasti mukavaa…✌✌
Moi! En tiedä ootko huomannut että tulossa on Ojalan väitös aiheesta kuinka opettajat jäävät liian yksin psyykkisesti oireilevien lasten kanssa. Mitä ajattelet, koetko että tarpeeksi ei saa kouluille tukea? Itse olen sairaanhoitaja nuorisopsykiatrian osastolla ja paljon pohdimme eri opettajien suhtautumista nuoriimme Mutta luulen että osa meidän silmiin opettajien erikoisesta suhtautumisessa johtuu vain tuen puutteesta ja opettajan keinottomuudesta?