Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›
, , , , ,

Ei sokeria, ei vehnää, ei perunaa. Onnistuuko?

21.1.2019

Joo, otetaan vielä vähän irtokarkkeja. Jes, opehuoneen pöydälle on joku tuonut herkkuja. (On muuten pöytä, josta häviää ihan kaikki. Syötävä ja kuulakärkikynät) Suu täyteen, niitä karkkeja. Kaapissa saattaa olla vielä jotain F:n synttärivaahtokarkkeja. En edes tykkää niistä, mutta tekee tolkuttomasti mieli. Suu täyteen. Illalla vielä hieman kurnii vatsa ja ei jaksa tehdä ruokaa. Tilataanpas Woltista vakio. Nepalilaisen ravintola Lumbinin Butter chicken. Tämä kaava toistui ja toistui.

Lähti taas kerran tämä napostelu hieman käsistä tuossa ennen joulua ja toki joulun jälkeenkin vielä päälle maksimaaliset herkuttelut. Peli täytyi viheltää poikki. Tammikuu se on tunnetusti oikea kuukausi tehdä kaikkia suuria valintoja, lupauksia ja haasteita. Kovasti päätin, etten mitään kummempia lupauksia vuodelle 2019 tee, mutta yhden itseni haastamisen kuitenkin aloitin. 7.1 maanantaista alkaen päätin, etten tammikuussa syö yhtään irtokarkkia. En tilaa yhtään annosta Woltista kotiini. 

Ystäväni näytti minulle Instasta kuvaa, jossa otsikkona oli 30 day challenge. Kävimme läpi listaa ja naureskelimme. Jätkä ei kyllä pystyisi. Lista näytti tältä:

  • Ei burgereita!
  • Ei sipsejä!
  • Ei jäätelöä!
  • Ei pikaruokaa!
  • Ei suklaata!
  • Ei vaalea leipää!
  • Ei limua!
  • Ei kakkuja tai donitseja!
  • Ei keksejä tai karkkia!

Nyt on mennyt kaksi viikkoa ja en ole suuhuni laittanut oheisista tuotteista muuta kuin light-limua ja ajoittain jotain pikaruokaa. Lisäksi olen jättänyt ruokavaliostani kokonaan pois perunan, vehnän sekä pastan. Ensimmäinen viikko oli hienoisen haastava, mutta nyt rullaa jo vallan mukavasti.

Miksi teen jotain tämmöistä? Välillä on hyvä kokeilla jotain erilaista ja itseasiassa tämä on ollut oikein piristävä kokeilu. Olen tehnyt kotona ruokaa enemmän kuin varmaan koskaan aiemmin. Olen syönyt paljon kanaa, kalaa, avokadoja, pinaattia, kananmunia, erilaisia kaaleja, pähkinöitä ym. Tähän alkaa jo tottumaan, mutta tuskinpa ihan näin tiukalla meiningillä tulen kovinkaan kauaa jatkamaan. Sivutuotteena muuten paino putoaa ihan huomaamatta ja vyö menee taas siihen vakioreikään. Se on minun vaakani.

Jätkä kyllä pystyy jos vaan haluaa ja ottaa päälle sen oikean itsekurivaihteen. Sitä kyllä hienoisesti testattiin tuossa lauantaina hotellin aamiaispöydässä, jossa oli tarjolla tuoreita suklaacroissantteja, lämpimiä pannukakkuja kermavaahdolla ym. Jätkä oli jo pihdit kädessä, mutta en sortunut.  

Jos vielä pari viikkoa jatkaisi. Tai ainakin tammikuun loppuun. Saapa nähdä onnistuuko?

Kuka muuten muistaa tuon ensimmäisen kuvan karkkihyllyn? Ykkösiä markalla. Kakkosia markalla. Kolmosia kahdella markalla.

Hauskaa viikkoa!

-Esko-

Comments (8)

You Might Also Like

8 Comments

  • Reply HmL 21.1.2019 at 19:12

    Muistan hyvinkin noi karkkihyllyt. Näitä tuli ostettua Jalkarannan Nuokulta ja Rautakankareen kioskilta.. Ai että. Ja tunnustan, olen piilottanut karkkipaperit Korpikankareen leikkipuiston keinujen alle maahan. Onkohan jo maatunut..

    • Reply Esko 21.1.2019 at 21:56

      Moikka Hml!
      Rautakankareen kioski on edelleen muuten paikallaan, joskin toimimattomana. Täytyykin käydä kaivelemassa. Oli muuten teiniaikojen hengailupaikka. Myöhemmin käyty usein Fn kanssa leikkimässä. Kivaa viikkoa!! ❄❄

  • Reply Vihree 21.1.2019 at 20:46

    Mä muistan joo tollaset karkkikiskat. Oli iha parasta. Täällä ollaan oltu vegaanina kolme viikkoo. Ei maitotuotteita(juusto yleensä ollu leivän päällä), ei lihoja, kananmunaa… Mut onollut Runsaasti erilaisia kasviksia, nyhtöö, härkistä, tofuja, linssejä, kikherneitä ja kaurajuomia, smoothieta. Ihana maailma! Värikäs sellainen. Ja karkki ei oo maistunu juuri ollenkaan.

    • Reply Esko 21.1.2019 at 21:55

      Moikka Vihree!
      Noniin, hyvältä kuulostaa. Ajoittain on hyvä tehdä erinäisiä ruokakokeiluja. Piristävää! Karkkikiskat oli kyllä helmiä. Tuollainen löytyy vielä Hollolan uimahallilta. 😊

  • Reply Arianaa 23.1.2019 at 09:10

    Moikka!
    En ymmärrä, mikä on taka-ajatuksena, kun et syö perunaa. Perunathan ovat osa terveellistä ja tasapainoista ruokavaliota. Lisäksi ne se sisältävät erittäin monipuolisesti vitamiineja ja mikä parasta niiden hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi kuin vaikka pastalla tai riisillä. Jos kyseessä on hiilareitten välttely, niin niitäkin on vähemmän kuin pastassa ja riisissä. Siis miksi oi miksi kiellät itseltäsi perunan?

    • Reply Esko 23.1.2019 at 21:07

      Iltaa Arianaa!
      Ei siinä ole mitään kummempia taka-sjatuksia. Tämä vain tämmöinen hienoinen itsensä haastaminen. Oletettavasti hetken huumaa. Hyviä pointteja kirjoittelit. Juuri tällä hetkellä en syö pastaa enkä riisiäkään. 😊

  • Reply Veera 26.1.2019 at 06:29

    Kyllä sieltä ruokavaliosta piisi jättä pois ne limut (kevyet eteenkin) ja pikaruoka, ei perunaa, riisiä tai vehnää.

    Perunan, täysjyvä riisin tai -vehnän hiilihydraatti kun on palattu ihan eri pakettiin kuin sen irtokarkin vastaava mörkö.

    • Reply Esko 26.1.2019 at 18:39

      Tämä olkoon Veera vain tämmöinen kokeilu. Kivaa viikonloppua!! ☀☀

    Leave a Reply to Veera Cancel Reply