Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›
, , , , ,

…on muuten rasittava vaiva, todella rasittava!!

22.1.2017

Jätesäkki, teippirulla, jätesäkki, teippirulla, Burana, Panadol, jätesäkki, teippirulla. Näistäpä on viimeiset päiväni rakentuneet. Jätesäkit varmasti kanssani asustelevat vielä tovin, mutta toivon, että nuo Burana ja Panadol poistuisivat pois arjestani. Syön särkylääkkeitä äärimmäisen harvoin, mutta nyt on ollut pakko. Pakko ja paljon. Olen kärsinyt koko aikuisikäni jonkinmoisista selkävaivoista. Ajoittain on hetkiä, kun sukkien jalkaan laittaminen on mahdottomuus ja kävely muistuttaa laksatiiviyliannostuksen ottanutta henkilöä.

Juuri sopivasti ennen muuttoa liukastuin lenkkipolulla. Käytän talvella aina nastalenkkareita. Luotin hieman liikaa nastojen pitoon. Vetäsin peilijäässä olevan alamäen hieman liian kovalla itseluottamuksella, liukastuin, kaaduin ja selkään tuli pistävä kipu. Ajattelin, että sen on sitä samaa vaivaa, joka menee ohi Buranalla ja etureisivenytyksillä. Vaan, eipä ole mennyt. Muuton ja kantamisen hoidin särkylääkkeiden avustuksella. Tämä päivä on ollut ns. hieman tuskainen. En pysty istumaan ollenkaan, koska ylösnouseminen on lähes mahdottomuus. Täytyy olla koko ajan liikkeessä tai tehdä hölmönnäköisiä jumppaliikkeitä.

Jos ei ensi viikolla helpota, joudun kyllä menemään lääkärin tai fysioterapeutin pakeille. Suomalaisena miehenä sitä ei lääkäriin liian helpolla mennä. Tiedän kyllä mistä nämä vaivat ainakin osittain johtuvat. Olisi silloin nuorempana täytynyt ottaa ne valmentajan antamat lihashuoltoharjoitteet tosissaan. Eikä tehdä aina sitä samaa näennäisvenytystä. Kantapäät yhteen ja lähelle pakaroita. Näytti, että venyttelee. Usein puhutaan myös syvistä vatsalihaksista. Onkohan minulla semmoiset? Varmasti on, mutta oletettavasti hieman heikot ja niin syvällä, etten niiden olemassaoloa edes tunnista. Tunnistan kyllä nyt, kun selkärankani on aivan vinossa, koska keskivartaloni kontrolli on olematon.

Joogaa olen ajatellut. En sen trendikkyyden takia, vaan ihan täysin hyvinvointitarkoituksessa. Vartaloni on kirjaimellisesti rautakanki. Se oli vielä viisi vuotta sitten ihan hauska juttu, muttei todellakaan ole enää. Jooga saattaisi auttaa minua saamaan hieman liikkuvuutta lisää ja toivon, että vartalon liikkuvuusominaisuuksien ollessa kunnossa ei tarvitsisi enää koskaan miettiä, kuinka pääsen ylös autoni penkistä. En vaan kehtaa mennä joogatunnille. Nauravat minut pihalle, kun en yllä eteentaivutuksessa edes polviin.

Olimme tänään Jeren kanssa kuvailemassa Espoon Nokkalan majakalla. Oli muuten hieno paikka, suosittelen. Postauksen kuvassa istahdin lumipenkalle. Istahdin enkä päässyt ylös. En päässyt ylös ilman kuvassa esiintyvää alkavaa aurinkotervehdystä. Olihan taas ohikulkijoilla ihmeteltävää.

Onhan nämä selkävaivat nyt todella ärsyttäviä. Selkä, kun vaikuttaa ihan kaikkeen tekemiseen.

Muita selkävaivaisia linjoilla? 

-Esko-

// Kuva: Jere Lehtonen //

Comments (30)

You Might Also Like

30 Comments

  • Reply Hottentotti 22.1.2017 at 19:28

    Todellakin kehtaa mennä joogaan 👍 Syvien lihasten treenaamiseen ja vartalonhallinnan parantamiseen suosittelen myös pilatesta. Ihan huippua! Sekä osteopaatilla käymistä. Noista apu löytynyt itselleni. Tsemppiä 👍

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:05

      Kiitos…🙏

  • Reply Heli 22.1.2017 at 20:01

    Ikävä kyllä on linjoilla. Oliskohan pitkien ihmisten vaiva? Eipä taida täysin normaalipäivää olla, joko on paineen tunne alaselässä tai sitten hiemän jäykkä, mutta kivuton, jäykkä ja hieman kivulias, jäykkä ja tosi kivulias tai sitten pahimmillaan juuri tuo jos istuu ei pääse ylös. Sängystä kun voi pyörähtää alas..mutta sitten ei saa kuitenkaan kenkiä jalkaan. Soitin kerran aamulla ystävälle, että tuu auttaa kengät jalkaan, että pääsen töihin, no hän vei suoraan lääkäriin. Kuvattiin ja sieltä se kivun aiheuttaja selvisi selkärangasta, edelleen sama vaiva, mutta kivuttomia päiviä onneksi suurin osa.

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:06

      Iltaa Heli!
      Varmasti jollain tavalla pituus vaikuttaa…ja kuvailemasi asiat kuulostavat niin tutuilta, valitettavasti…👎

  • Reply Dilledong 22.1.2017 at 20:04

    Lekuriin heti huomenna!

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:07

      Heippa Dilledong!
      Kävin Omt-fysioterapiassa…auttoi…✌

  • Reply O 22.1.2017 at 20:21

    Itsekin selkävaivaisena voin niin samaistua sun tuntemuksiin. Itselläni on jo pidemmän jakson ollut selkä suhteellisen oireeton. Joogaakin parempi laji selkävaivaiselle on pilates. Siellä tehtävät, syviä lihaksia vahvistavat, harjoitukset ovat tuoneet minulle suuren avun ja niitä voi tehdä kotonakin. Syön myös päivittäin magnesiumia, jolla ei ole vielä tieteellisesti todettua statusta apuna selkäongelmiin, mutta lume-vaikutusta tai ei – itse koen sen vähentäneen omia kipukausia suuresti.
    Tsemppiä!

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:07

      Kiiitos O…🙏

  • Reply Ellis 22.1.2017 at 20:35

    Mä olen salaisesti joogaillut joitain helppoja viiden liikkeen sarjoja kotona! Netistä onneks löytyy vaikka ja mitä ohjeita. En kehtaa mihinkään joogasaleille, eikä keskittymiskyky riitä mihinkään pitkiin sessioihin, hötkyilen liikaa 😀 Mutta selälle tekee hyvää, ehdottomasti! Jos sun selkä kovinkin kipeä on niin älä liikoja riuhdo kuitenkaan, ei tee hyvää se. Hellällä otteella hierontaa ennemmin, jos sellaiseen mahdollisuus 🙂

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:08

      Kiitos Ellis ja tuo hieronta hellällä otteella varmasti toimisi…😊

  • Reply Santsu 22.1.2017 at 20:36

    Moi! Suosittelen lääkärillä käynnin lisäksi myös käyntiä jalkaterapeutilla! Tsemmppiä!

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:08

      Kiiitos Santsu!!…🙏

  • Reply Kirsi 22.1.2017 at 21:14

    Suosittelen sinullekin yoogai.com palvelua. Löytyy niin venyttelyä kuin joogaa ja kotona olkkaris saa tehden. Kynnys madaltaa. Toki ensi hätään tiikeribalsami ja icepoweria apuun että pääset liikkeelle. Kauratyyny ek myöskään aivan turha kaveri olisi. Ja jotta uusi kotisi ei olisi liian tyhjä urheilukaupasta foarmrolleria ja hierojapalloja selän alle. Hyvä hieroja/kiroptaktikko olisi myös kullanrvoinen apu.

    Näin vinkkejä monia 😁. Sinä itse tiedät kehosi parhaiten mikä sopii 😊. Toivottavasti apu löytyy pian!

    • Reply Liisu 22.1.2017 at 22:20

      Yoogaiaa mäkin olisin suositellut, jos jännittää ryhmätunnit. Toivottavasti kipu hellittää pian! 👍

      • Reply Esko 24.1.2017 at 20:09

        …parempaan suuntaan…

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:09

      Löytyi akuutti-kipuun Omt-fysioterapiasta…🙏 kiitos viestistäsi!!

  • Reply Jantsu 22.1.2017 at 21:15

    Kokeilepa ensin joogaa Yogaia.fi:n kautta kotona…

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:10

      Käynpäs tutustumassa…kotona yksin saattaisi kehdatakin…😊

  • Reply Balleriiina 22.1.2017 at 22:42

    Hei Esko,
    On täällä selkäongelmaisia linjoilla… Itselläni on skolioosi eli alaselkä on usein kipeä ja unettomia öitä on tullut vietettyä… Olen saanut apua hotjoogasta ja uimisesta. Suosittelen Yoga Nordicin hotjooga-tunteja, ihan huippuhyvää treeniä 🙂

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:10

      Kiitos Balleriina vinkeistäsi…😊🙏

  • Reply Lovisa 22.1.2017 at 23:23

    Kannatan ehdottomasti pilatesta, tai toki myös joogaa, jos saat tunnin per viikko tehtyä AINAKIN vuoden ajan. Syvien lihasten löytyminen vie aikaa, ja pilates voi olla _todella_ turhauttavaa. Itse olen päässyt selkävaivoista eroon niin Pilateksen kuin Method Putkiston avulla. Myös jälkimmäinen on erittäin suositeltavaa. Googleta myös Footbalance pohjallinen. Hintaansa nähden siitä voi saada avun selkävaivoihin. Todella kokeilemisen arvoinen! Mutta ihan ensitöikseen huomenna lääkäriin!

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:11

      Kiiitos Lovisa vinkeistäsi…🙏

  • Reply Hanna M 23.1.2017 at 01:19

    Hot Jooga saattais olla miellyttävämpi vaihtoehto selkäkipuiselle tai muutenkin urheilu yms vammasta kuntoutujalle. Lämpö auttaa lihaksia venymään hellemmin, lihakset ja jänteet on rennompia lämmössä. Eikä ole revähdyksen tai ylivenytyksen vaaraa… Lämpö helpotti ainakin itselläni polvileikkauksen jälkeen kuntoutumista ja liikkuvuuden palauttamista. Suosittelen!

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:12

      Kiitos Hanna M. vinkistä…🙏

  • Reply Maikki 23.1.2017 at 06:43

    Yooga.fi tulin minäkin vinkkaamaan, mutta näköjään oli muutkin jo ehtineet vinkata 😀

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:12

      Näköjään…Lienee siis kokeilemisen arvoinen…✌

  • Reply Anni 23.1.2017 at 10:23

    Mulla selän välilevy pullistuma leikattiin jo vuonna 2002, kun olin 26. Yksi nykäisevä liike laittoin minut leikkauspöydälle. Eihän terve selkä niin teen vaan ne geenit, geenit,geenit. Onnekseni leikkaus onnistui hyvin. Ainoastaan vuonna 2010 päädyin sairaalan ensiapuun kovien kipujen kanssa. Siitä selvisin lääkkeillä ja fysioterapialla. Mä suosittelen Kampissa olevaa Selkäcenteriä. Ovat todellakin erikoistuneet selkävaivoihin. Joskus ennen leikkausta kävelin ontuen sisään, koska selkä pahassa jumissa. Kävelin sieltä suorana pois. Ja siellä olen tehnyt pääasiassa kaiken kuntoutuksen. Ja tärkeintä on pitää lihaskunto kunnossa, sillä siitä selviää. Itsekin välillä laiska venyttelemään ja sen kyllä sitten alkaa tuntea jossain vaiheessa. Liike on lääkettä 😉 Tsemppiä!

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:13

      Kiitos Anni…🙏 Ja kiitos viestistäsi!!…😊

  • Reply Maija 23.1.2017 at 13:38

    Nimenomaan se juoksu voi kuormittaa selkää. Etenkin jos on vatsa- ja selkälihaksissa heikkoutta tai lonkan koukistajat kireät. Vesijuoksuun siitä mars, siinä vesi tukee, kannattaa ja vastustaa sopivissa määrin selkäkuntouttajaa. Ja pilates, pilates, pilates. 🙂

    • Reply Esko 24.1.2017 at 20:15

      Kiitos Maija vinkeistä..Vesijuoksulla kuntoutin aikanaam revennyttä akillesjännettä…Se oli melkoista hommaa se…🙏😊

    Leave a Reply